Muzikant in een veranderende praktijk

Je bent opgeleid aan een conservatorium. Speelt al vanaf je vroege jeugd. Hebt vele uren gestudeerd. Je speelt in ensembles, orkesten, bands. Daarnaast geef je les. Tot voor kort vooral op de muziekschool. Of thuis..in je privépraktijk. Maar de laatste jaren lijkt er van alles te veranderen. Leerlingen lijken anders. Soms moeilijker 'te pakken' te krijgen. Je hebt het wel geprobeerd om je aan te passen aan wat hen beweegt. Maar helemaal lukt dat niet. Je bent bovendien gevraagd om in een project op een basisschool te komen lesgeven. Tien leerlingen tegelijkertijd op viool, of trompet of klarinet. Ze krijgen 20 lessen per jaar, met zijn allen en spelen na 5 lessen al in een 'orkest'. Soms lijkt het alsof alles wat je geleerd hebt er niet meer toe doet. En toch intrigeert het je. Maar je weet niet hoe verder. Hoe werkt dat: in groepen lesgeven, zonder lesboek, vanuit de belevingswereld van de leerling, die weinig thuis studeert? Deze vragen zijn wezenlijk. Ze liggen ten grondslag aan veranderingen in onze samenleving die van jou andere kennis, vaardigheden en attitude vragen. 

Thema's

Hoe leren kinderen en (jonge) mensen  en wat betekent dat voor muziekonderwijs - Werken met groepen en leerling-gestuurde activerende werkvormen in muziekonderwijs - De Culturele Competenties en de vertaling naar het muziekonderwijs  - Ontwerpen van leerlijnen muziek  voor het basisonderwijs - Muziekdocent in de 21e eeuw: van Maestro naar Coach: in contact met jezelf, de ander en de wereld waarin we leven. Over reflectie en het geven en ontvangen van feedback - Het spelenderwijs schoolorkest: muzikaal leren vanuit nieuwsgierigheid op school - Creativiteit in de muziekles: improvisatie & componeren

 

We hebben de afgelopen jaren een te gekke weekend editie van de cursus  'Spelenderwijs Orkest' ontwikkeld. Op prachtige locaties in Gelderland en Overijssel zijn we een weekend aan de slag gegaan. In deze cursus zijn we op zoek naar innovatieve manieren om met jeugdorkesten muziek te maken en ook op scholen aan de slag te gaan met groepen musicerende kinderen. Wat als we nu eens niet direct vanuit muziekstandaards en notatie denken, maar vanuit luisteren naar elkaar, vanuit je verbeelding muziek maken, grooves bedenken en spelen uit je hoofd. Wat als het jeugdorkest  een plek is waar je jouw eigen muzikaliteit steeds kunt inbrengen...wat betekent dat voor jou als muzikaal leider van zo'n orkest! Geïnteresseerd? het eerste weekend van februari is er een Brabantse versie. Lees hier meer!

KunstLoc, Plaza Cultura, Cultuurbox en ikzelf hebben de handen ineen geslagen om een Brabantse versie van het Spelenderwijs weekend te organiseren. Dit concept was de afgelopen jaren al heel succesvol in Gelderland en Overijssel en staat dankzij de CultuurMij Oost en het Cultuur College uit Arnhem inmiddels steeds meer in de aandacht. Wat betekent het om muziekonderwijs te geven in deze tijd? Op welke manier kunnen we muziekles geven zodat jonge mensen betrokken raken en blijven. Ben je muzikant, muziek-vakdocent of een vakspecialist muziek? Ben je nieuwsgierig geworden? Zet dan 1, 2 en 3 februari vast in je agenda en:  lees hier meer!


Lutke Linkt werkt o.a. voor en met: Cultuur Mij Oost - Muziekschool Barneveld - De Plantage Tiel - Factorium Tilburg - Hart Haarlem - Koninklijk Conservatorium Den Haag - Kunstgebouw Zuid Holland - Leerorkest Amsterdam - Muziekroute Utrecht - Markant Apeldoorn - Music+ Academy - Vereniging Leraren Schoolmuziek (VLS) - MOCCA Amsterdam - Musiater Zevenaar - Muziekschool Oost Gelderland Doetinchem - KIEMM Eerbeek - Oranjefonds - Fonds voor de Cultuurparticipatie - Kobranie Esmée Olthuis - IDKR8 - Marcelle Hilgers - Lobke Meekes - Kunstloc Tilburg - Creatief Vermogen Utrecht - Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU) - Conservatorium van Amsterdam (AHK) - LKCA - SKVR Rotterdam - Zeeuwse Muziekschool - Rick Weert - Kunstbedrijf Arnhem - Scholen in de Kunst Amersfoort - Music+ Academy - CHV Academy Veghel - Plaza Cultura Vught - Gruitpoort Doetinchem - Akoesticum Ede -


Zoek je wat anders en denk je dat ik kan helpen?

stuur een email

Hallo Suzan!

Gisteren moest ik invallen bij het Leerorkest in A-dam en dat waren dus mijn eerste groepslessen na de vakantie...Het ging zo goed!! Het was net alsof er heel veel dingen "bezonken" waren en nu veel meer vanzelf gingen, en ik moest de hele tijd aan jou en al je tips (vooral echt contact maken!) denken, vandaar dus dit mailtje. Misschien waren het ook wel extra lieve kinderen, dat kan natuurlijk, maar toch, ik was heel blij. Ik mocht doen wat ik zelf wilde en heb maar allemaal oefeningen getest die we tijdens de trainingsdag verzonnen hadden, en de kinderen waren heel enthousiast en vonden het "heel anders dan altijd"! Het is wel goed te merken dat bijvoorbeeld de groep 8-ers al 3 jaar les hebben gehad en (dus?) veel meer hun fantasie op het instrument los kunnen laten, en dan komt er ook echt iets leuks en heel goeds uit! Nu heb ik extra veel zin en inspiratie om aan de Muziekroute te beginnen, en dacht, ach wat, laat ik Suzan eens erover mailen! 🙂

Groetjes! Elianne Ardts (Cellist)


 

Please follow & like us 🙂